RFA in the News (June 2010)

2010-07-04
Share on WhatsApp

UNITED PRESS INTERNATIONAL

June 25 “Tibetan environmentalist gets jail term”

A Tibetan activist was sentenced in China to 15 years in jail on previously dropped theft-related charges, the Radio Free Asia said quoting his wife and lawyer.

PHNOM PENH POST
June 23 “KDC sues activist in land row”

A company belonging to the wife of a government minister that is involved in a long-simmering land dispute in Kampong Chhnang province has filed a legal complaint accusing a local rights advocate of disinformation – another example, some observers say, of the courts being used to silence criticism in controversial land cases.

… Sam Chankea said the complaint stems from a December 26, 2009, interview with Radio Free Asia, in which he suggested that the clearance of disputed land by the company might be against the law. “The reporter just asked me about my point of view related to the company clearing villagers’ land. I said that if this is a case of clearing land belonging to villagers, it is illegal,” he said.

EPOCH TIMES

June 19 “New Chinese Regime Campaign Suppresses Uyghur Identity and Belief”

Last month, the Chinese Communist regime initiated a series of political movements in the Xinjiang Uyghur Autonomous Region under the title of “Protecting social stability and unity between the ethnic groups.”

… In Kuche county, authorities held a public assembly forcing Uyghur teens and women to watch the burning of Muslim books and traditional clothing and other items. … Dr. Wang Juntao, Ph.D. in Political Science from Columbia University talked with Radio Free Asia about the incident.

NEW YORK TIMES (Also in REUTERS, SOUTH CHINA MORNING POST, HONG KONG GOVERNMENT NEWS, KYODO NEWS, DOW JONES INTERNATIONAL NEWS, AGENCE FRANCE PRESSE)

June 16 “Chinese Nuclear Plant Experienced a Small Leak Last Month, a Stakeholder Says”

A fuel rod at a state-owned nuclear power plant in southeastern China last month leaked traces of radioactive iodine into the surrounding cooling fluid, but no radiation escaped the building, a Hong Kong electric utility with a 25 percent stake in the power plant said Tuesday. … CLP's disclosure on Tuesday followed a report about the leak on Radio Free Asia. Chinese state media were silent on the topic.

RADIO TV HONG KONG

June 15 “Power firm insists Chinese nuclear power incident ‘very minor’”

[Presenter Terry Nealon] CLP Power insists that a rise in radioactivity at the Daya Bay nuclear power plant [in Guangdong] last month was a minor incident and there was no risk to the public or the environment. A short while ago I asked CLP Power's managing director, Richard Lancaster, exactly what had happened.

… Is it not disgraceful that this happened 23 days ago and the public in Hong Kong would probably never have been informed if Radio Free Asia had not reported this a couple of days ago?

NEW YORK TIMES

June 16 “Chinese nuclear plant experienced a small leak last month, a stakeholder says”

A fuel rod at a state-owned nuclear power plant in southeastern China last month leaked traces of radioactive iodine into the surrounding cooling fluid, but no radiation escaped the building, a Hong Kong electric utility with a 25 percent stake in the power plant said Tuesday.

… CLP’s disclosure on Tuesday followed a report about the leak on Radio Free Asia. Chinese state media were silent on the topic.

REUTERS (Also in BLOOMBERG, AGENCE FRANCE PRESSE, KYODO NEWS, ABC Online, SOUTH CHINA MORNING POST, DOW JONES NEWSWIRE)

June 15 “No impact from radiation leak at China nuclear plant, says CLP”

CLP Holdings Ltd, Hong Kong's largest power supplier, said it had recorded a small rise in radioactivity in reactor cooling water at a nuclear plant in the southern Chinese city of Shenzhen last month.

… CLP's statement followed a report by Washington-based Radio Free Asia that the Daya Bay nuclear plant had suffered a large radiation leak that was threatening public safety.

WASHINGTON EXPRESS

June 14 “Careers found in translation: D.C. residents use city resources to learn new languages”
… “Every day I hear a lot of new words,” says Abulaiti, 26, who since last year has been a reporter for Radio Free Asia. The network broadcasts news to listeners in Asian countries who would otherwise have no other way to receive news about events taking place in their countries.

KBS

June 11 “Red Cross works to prevent flood damage in North Korea”

The International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies says it is working to prevent flood damage in North Korea this summer. U.S. broadcaster Radio Free Asia quoted the Red Cross as noting that heavy rain fell in the North this spring.

SOUTH CHINA MORNING POST

June 11 “Frustrated petitioner stabs official to death and then takes poison”

A disgruntled Heilongjiang petitioner, whose grievances were apparently ignored by the authorities, stabbed a local official to death before killing himself, state media reported.

… Yu had petitioned for compensation after his wife was injected with substandard vaccine in 2000 and, according to Radio Free Asia, died. He filed complaints with district and higher courts and travelled to Beijing five times to lobby for his case, but it was rejected by the authorities because of lack of evidence, Xinhua cited the local government as saying.

LOS ANGELES TIMES (Also in ST. LOUIS DISPATCH, SAN JOSE MERCURY NEWS)

June 4 “Annual Tiananmen games; To evade censors, attempts to mark the 1989 Beijing protests take subtle forms”

It was a simple cartoon published Tuesday to mark a day that honors the world’s children. It showed a boy drawing three tanks on a blackboard and -- uh, oh -- a small stick figure standing in front of them.

To some, the cartoon in Southern Metropolis Daily was evocative of a certain, unmentionable something that happened in Beijing's Tiananmen Square June 4, 1989.

… Nonetheless, it took the cartoon off its website: “To avoid negative connotations, we pulled the picture off voluntarily,” a customer service representative of the paper, which is based in Guangdong province, was quoted as telling Radio Free Asia.

View Full Site