RFA in the News (November 2019)

2019-12-30
Share on WhatsApp

NHK

Nov. 30 “Media: Residents, police clash in southern China

… The US government-backed Radio Free Asia has also reported on the incident.

HONG KONG FREE PRESS

Nov. 29 “How Washington’s Hong Kong Human Rights and Democracy Act can protect freedoms in Hong Kong

… Via Radio Free Asia’s Twitter account, political cartoonist Rebel Pepper depicts the implications of the new Act on Hong Kong:

ASIA TIMES

Nov. 27 “Laos democrats fight a lonely losing struggle

… “First, people were going to rally for respect of human rights and freedom of speech,” an unnamed organizer of the protests told Radio Free Asia.

MERITALK

Nov. 26 “Open Technology Fund Names CEO, President

… She was President at Radio Free Asia, which launched OTF in 2012 with Federal funding from the U.S. Agency for Global Media.

KHMER TIMES (Also in VOICE OF DEMOCRACY, CAMBODIA DAILY)

Nov. 25 “Ministry sets conditions for RFA to reopen

The Information Ministry has asked Radio Free Asia to stop using the words “Phnom Penh regime” in its broadcasts as a condition for it to reopen its office in the Kingdom.

IRISH TIMES

Nov. 24 “China must be held to account for brutal treatment of Uighurs

… In October Radio Free Asia quoted a Xinjiang policeman saying 150 people had died in camps in his region alone.

DHAKA TRIBUNE (Also in INDEPENDENT (BANGLADESH))

Nov. 24 “Bangladesh blasts Myanmar for propaganda against Dhaka

… A recent comprehensive report on these returnees by Radio Free Asia rather reveals a total lack of preparedness in ensuring a favorable environment on the part of the Myanmar government.

GLOBAL VOICES

Nov. 24 “Explainer: How a U.S. Act on human rights and democracy can protect freedom in Hong Kong

… Via Radio Free Asia's Twitter account, political cartoonist Rebel Pepper depicts the implications of the new Act on Hong Kong:

COMMITTEE TO PROTECT JOURNALISTS

Nov. 22 “Journalist Pham Chi Dung detained on anti-state charges in Vietnam

… Security officers arrested Dung yesterday at his home in southern Ho Chi Minh City and charged him under Article 117 of Vietnam’s criminal code, an anti-state provision that bars criticism of the government, according to a report by the U.S. Congress-funded broadcaster Radio Free Asia.

MISSIONS BOX

Nov. 21 “North Koreans in Russia & China Headed Home

Adding insult to injury, the workers are required, as Radio Free Asia describes, “to hand over an additional U.S. $100 of their salaries each month as the Kim Jong Un regime struggles to secure foreign currency amid crushing international sanctions.”

VOA KHMER

Nov. 21 “China Trade Talks Unrelated To EBA Uncertainties, Government Says

… A Radio Free Asia report last week showed that the economic bloc remained concerned and unsatisfied with the government’s attempts to rollback its crackdown on the political opposition, NGOs and independent media organizations.

KHARON BRIEF

Nov. 20 “North Korea Boosts Fishing Sector Despite U.N. Sanctions

… More than 200 ghost ships washed ashore or were found derelict in Japanese waters in 2018, according to the country’s coast guard. In response, North Korean authorities banned the use of small wooden boats for deep-sea fishing in May, Radio Free Asia reports.

THE NEW ARAB

Nov. 20 “China’s Uighurs: A genocide in the making

… One of his granddaughters, Berna Ilchi, told Radio Free America that she and other family members living in exile in Canada learned of her grandfather's passing 11 days after it happened, through social media.

GUARDIAN

Nov. 19 “Vietnam offers grieving families loans to return bodies

… A blogger on Radio Free Asia revealed that Vietnam’s propaganda department had written to newspaper editors asking them to “not report on identities or situations of families with suspected bereavement”.

NIKKEI ASIAN REVIEW

Nov. 19 “Hun Sen rival faces trial even as EU threatens Cambodia sanctions

… Its findings were not made public but a leaked copy, obtained by Radio Free Asia, reportedly concluded Cambodia had not taken enough steps to address "severe and systematic" violations of its principles.

CAMBODIA DAILY (Also in AL JAZEERA, VOA KHMER, KHMER TIMES, AEC NEWS TODAY, JUST STYLE)

Nov. 19 “Cambodia dismisses report EU suspending EBA agreement

The Cambodian government has dismissed a report by Radio Free Asia saying the European Union was considering suspending its Everything But Arms (EBA) agreement with the nation.

VOICE OF AMERICA

Nov. 18 “Press Freedom Under Spotlight at Magnitsky Human Rights Awards

… Correspondent Gulchehra Hoja, of VOA’s sister station Radio Free Asia, received the Magnitsky Human Rights Award for 2019 for exposing the oppression.

BUSINESS INSIDER

Nov. 18 “Maps show 500 suspected ‘re-education’ camps and prisons where China is locking up and torturing its Muslim minority

Radio Free Asia also reported last year that authorities were secretly transferring Uighur prisoners to jails around the country because the region’s detention facilities had become too full.

DIPLOMAT

Nov. 16 “Tracking Down the Fruits of Xinjiang’s Forced Labor Industry

… A re-education camp in the same compound was identified by Radio Free Asia as the location of the famous picture showing hundreds of detainees listening to a de-radicalization speech

CAMBODIA DAILY (Also in VOICE OF AMERICA, KHMER TIMES)

Nov. 15 “Cambodia Urged to Drop Charges Against Former RFA Journalists

Rights groups and the U.S. Embassy on Thursday called for the Cambodian government to drop the charges against two former Radio Free Asia reporters who were arrested in 2017 and released on bail a year ago.

NHK

Nov. 14 “Uighur activist wins top EU human rights prize

… His daughter Jewher, who lives in the United States, told Radio Free Asia that family members in China have not been allowed to see him since 2017.

BUSINESS INSIDER

Nov. 14 “Uighur activists say China is running nearly 500 detention camps and prisons in Xinjiang based on satellite images

… Adrian Zenz, a senior fellow in China Studies at Washington’s Victims of Communism Memorial Foundation told Radio Free Asia last week that he speculates that China has built more than 1,000 “internment camps” to house ethnic minority Uighurs and Muslims in Xinjiang.

AMNESTY INTERNATIONAL (Also in HUMAN RIGHTS WATCH, CLOONEY FOUNDATION FOR JUSTICE, CCHR, IPI)

Nov. 13 “Cambodia: Drop bogus “espionage” charges against former Radio Free Asia journalists

Ahead of the two-year anniversary of the arrest of former Radio Free Asia (RFA) journalists Uon Chhin and Yeang Sothearin, Nicholas Bequelin, Amnesty International’s Regional Director for East and Southeast Asia, said: “Two years on, it is outrageous that these brave journalists remain under investigation despite the complete lack of credible evidence against them.”

WASHINGTON TIMES

Nov 12 “Rights group claims far larger Chinese detention gulag

… “China is not only re-educating these people but subjecting them to torture, subjecting them to forced starvation, forced medication, rape and there have been reports of organ harvesting,” said Mr. Hudayar, who cited a report by the U.S. government-funded Radio Free Asia that at least 150 people had died at one camp over the past six months.

ASIA TIMES

Nov 12 “Vietnam drops a legal gauntlet in South China Sea

… “Most of the attendees agreed that Vietnam needs to change its foreign policy, including coming up with a proposal for further developing relations with the US, to rid itself of Chinese influence,” one of the Vietnamese participants told Radio Free Asia, a US Congress-funded news service.

GUARDIAN

Nov 12 “Vietnamese families struggle to repatriate Essex lorry victims

… Last week, a blogger on Radio Free Asia revealed how Vietnam’s propaganda department wrote to newspaper editors asking them to “not report on identities or situations of families with suspected bereavement”.

HUMAN RIGHTS WATCH

Nov. 12 “Cambodia: Drop Case Against Opposition Leader

… Radio Free Asia reported on November 1 that the Cambodian Civil Aviation Authority had issued a directive instructing 47 commercial airlines not to allow Rainsy to board their aircraft.

KBS WORLD RADIO

Nov. 12 “’Trump Has Will to Implement Singapore Summit Agreement’

… Radio Free Asia reported that the department issued the position when asked to comment on South Korean presidential national security adviser Chung Eui-yong's recent remark that the U.S. is trying "very hard" to convince North Korea to restart nuclear talks.

ASEAN TODAY

Nov. 12 “Why has Myanmar’s peace process stalled? Because it divides ethnic groups

… TNLA Colonel Mei Aik Kyaw reiterated his group’s support of the AA’s statement. “We have both political and military cooperation with the AA,” he told Radio Free Asia.

BANGKOK POST

Nov. 11 “Libby Liu: Hun Sen’s media witch-hunt must end

Almost two years after their arrest on outlandish charges of "espionage", two of Cambodia's finest journalists are snared by a government assault on free expression. At the heart of their legal woes is their past work for Radio Free Asia, a US-funded broadcaster that has long been a trusted source of independent news in the country.

ASIA NEWS NETWORK

Nov. 11 “Internet freedom under threat in Asia

… On the evening before and the day of the country’s general elections, the Information Ministry ordered internet service providers to temporarily block over a dozen independent news outlets, including Radio Free Asia, Voice of America, and the Phnom Penh Post.

NATIONAL REVIEW (Also in YAHOO NEWS)

Nov. 11 “World Bank Cuts Funding for Controversial Uighur Schools in China

… In the beginning of November, Radio Free Asia reported the Chinese government is assigning ethnic Han men to live and sleep with Uighur women whose husbands are detained in camps.

TELEGRAPH (Also in MOOSE GAZETTE, WORLD TRIBUNE)

Nov. 8 “Human rights groups condemn repatriation of North Korean suspects to ‘almost-certain execution’

… “South Korea has now implicitly recognized that that is a legitimate justice system and it is not”, he told Radio Free Asia, adding that the decision may have also contravened international law.

ASIA TIMES

Nov. 8 “Boom to bust for Cambodia’s Chinese casino town

… Radio Free Asia reported in September that at least 6,000 Chinese nationals left Sihanoukville every day in the first two weeks after the ban was announced for a total of 120,000 departures.

STRAITS TIMES

Nov. 8 “Cambodian political exiles’ bid to return blocked

… In response to Mr Prayut's denial of access to Thailand, Mr Rainsy told Radio Free Asia on Wednesday: "We have already committed that we will arrive in Cambodia to rescue Cambodian people.

HUMAN RIGHTS WATCH

Nov. 7 “Vietnam: Drop Terrorism Charges Against Political Campaigners

… His brother Tran Van Cuong told a reporter at Radio Free Asia that after arresting Quyen, the police searched their house and told him to sign the search record, but did not provide any copy of the search record.

ASIA NEWS

Oct. 7 “Rev Wang Yi denied legal assistance

… "This morning, the prosecutor that I've been dealing with this whole time called me and told me that they didn't approve me as Wang Yi's lawyer," said Zhang Peihong told Radio Free Asia.

HUMAN RIGHTS WATCH (Also in HEADLINEZ PRO)

Nov. 7 “Cambodia: Let Opposition Leaders Return

… On November 1, Radio Free Asia reported that the Cambodian Civil Aviation Authority had issued a directive instructing 47 commercial airlines not to allow Rainsy to board their aircraft.

ALASKA JOURNAL OF COMMERCE

Nov. 6 “China preps for first gas from Russian pipeline

… China, however, appears to be counting on inflated forecasts of domestic gas production, according to a Sept. 30 report on Radio Free Asia, which is funded by the U.S. government.

SUPCHINA

Nov. 6 “Ilham Tohti’s Sakharov Prize And The Desecration Of Uyghur Society

… Rereading it led me to a later article posted by Radio Free Asia on November 1, 2013, where they describe the way the destruction of the Uyghur cemetery was at least temporarily halted by the protests of reportedly more than 1,000 Uyghurs and other Muslims.

OPEN ACCESS GOEVRNMENT

Nov. 6 “Vietnam: Man imprisoned for making facebook post

… They asked her about her relationship with family members of other political prisoners, wearing a T-shirt that dismisses China’s claim to a disputed sea territory, welcoming home a political prisoner, Nguyen Dang Minh Man, and giving an interview to Radio Free Asia.

ARKANSAS DEMOCRAT GAZETTE

Nov. 6 “EDITORIAL: This is ethnic unity?

Radio Free Asia says these men, often Communist Party officials, are referred to as "relatives," although they are not kin.

LANGUAGE MAGAZINE

Nov. 5 “The Value of Reliable Transmission

Radio Free Asia [RFA] broadcasts, like an educator, have brightened our hearts… They have opened our eyes.”

INDEPENDENT (Also in FOX NEWS, DAILY MAIL, YAHOO NEWS UK, SIASAT DAILY, NEW ARAB, OPINDIA, INDIA DEFENCE NEWS)

Nov. 5 “Muslim women ‘forced to share beds’ with male Chinese officials after husbands detained in internment camps

… Communist party workers regularly sleep alongside members of persecuted Uighur minority families during surveillance visits that last up to a week, party sources told Radio Free Asia (RFA).

CODA (Also in CAMBODIA DAILY, RAPPLER)

Nov. 5 “Cambodia launches online disinfo campaign to repress opposition groups

… The book also criticized foreign media outlets like Voice of America and Radio Free Asia for exaggerating events “in order to poison the social environment.”

HUMAN RIGHTS WATCH

Nov. 5 “Vietnam: Free Activist Jailed for Facebook Posts

… They asked her about her relationship with family members of other political prisoners, wearing a T-shirt that dismisses China’s claim to a disputed sea territory, welcoming home a political prisoner, Nguyen Dang Minh Man, and giving an interview to Radio Free Asia.

KHMER TIMES

Nov. 5 “Rainsy’s Game of Thrones

… There is the recurring accusation of a lack of media freedom when there are more than 100 licensed print and broadcast media and tens of non-registered online news portals here that are dedicated to only spewing venomous and toxic fake news day in and day out and still shedding crocodile tears for the demised print edition of Cambodia Daily, – that was conducted not through governmental pressure but because of a tax fraud amounting to millions of US dollars – plus unregistered overseas broadcasters including US-funded Radio Free Asia – and the list goes on.

GLOBE AND MAIL

Nov. 5 “’Like a movie’: In Xinjiang, new evidence that China stages prayers, street scenes for visiting delegations

… Last December, the Uyghur service of Radio Free Asia reported that a businessman from Ghulja had described concerted efforts in that city to prepare for “an inspection team coming soon,” including door-to-door visits by officials who would teach people “what to say.”

DAILY MAIL

Nov. 4 “Wild boar is 'too scared' to walk on a 230ft high glass bridge after 'getting lost' and strolling onto the cliff-side path by accident

… The crumpled structure was 1,272 feet in length and had a drop of 518 feet, according to Radio Free Asia.

WASHINGTON POST

Nov. 3 “In China, every day is Kristallnacht

… Carl Gershman, president of the National Endowment for Democracy, likened the brave reporters of Radio Free Asia to Jan Karski, the Pole who tried to alert the West to Nazi atrocities.

NEW STRAITS TIMES

Nov. 3 “Foreigners in illegal activities force Asean countries to act

… "The operation resulted in the arrests of 542 people, including 442 Chinese, 45 Burmese, 25 Malaysians, 23 Vietnamese, four Taiwanese and three Indonesians, according to the Bureau of Immigration," said Radio Free Asia (RFA).

View Full Site